Yazılım Hatalarından Karakter Analizi

“Ayinesi iştir kişinin lafa bakılmaz,

Kişinin görünür rütbe-i aklı eserinde”

Ziya Paşa’nın darb-ı mesel olmuş beyitlerinden biridir. Yaptığımız iştir bizi anlatan. Bunun farklı versiyonlarını yazılım dünyasında da görmek mümkün. Başkalarının yaptıkları iş çıktılarını kontrol ederek, onların hatalarını bularak (tabi bu kesinlikle kişisel değil, maksat ürün kaliteli, proje başarılı olsun) ekmeğini kazanan test mühendisleri de yaptıkları işler üzerinden bilişim insanları hakkında az çok fikir sahibi olurlar. Yıllar geçip tecrübe arttıkça, bir de işin içine biraz daha psikolojik bilgi ve bakış açısı katınca yazılım test sonuçlarından karakter analizi raporları için yeterli malzeme çıkarmak mümkün.

Örnekleme yapalım. Bana şimdiye kadar yazdıkları kodları, tasarladıkları ekranları test ettiğim yazılımcı ve analist arkadaşlarımı tekrar hatırlatan bir web sitesinde aldığım mesaj oldu. Elektrik faturası üzerinde gelen özetle “bilgilerinizi güncelleyin” uyarısı üzerine Sedaş (Sakarya Elektrik Dağıtım) sitesindeki bilgi güncelleme formunu güzelce doldurdum. (Formdaki kullanılabilirlik hataları da ayrı bir yazı da bahsedilmeyi fazlasıyla hak ediyorlar.)

Formu doldurduktan sana gelen mesajda yazılımcı arkadaşımız bize şöyle seslenmiş: “İyi niyet ve hoş görünüzden dolayı teşekkür ederiz. Formunuz elimize ulaşmıştır. Sakarya Elektrik Dağıtım A.Ş. – OK-”

sakaryaelektrik

Ünlemli bir uyarı levhasının yer aldığı o küçük pop-up pencere için ne kadar sevgi dolu bir mesaj. Mesajdan elektrik alıyor insan, bir gülümsüyor belli belirsiz. Bilgileri güncellerken gösterdiğim iyi niyeti uzunca bir süre gösterebileceğimi sanmıyorum:)

Hoşgörü ise candır, önemlidir. O kadar ki, tek bir kelimeyle ifade etmek yetersiz kalır, dil kurallarımıza aykırı da olsa, önemine binaen iki ayrı kelimeyle vurgulamak hoş olur.

İnce ruhlu, müşteri odaklı bir bakış açısı var burada. ‘Form sizindir, formunuzdur. Bu formu size doldurtmak durumunda kaldık, hoşgörün’ hissiyatı vardır. Form bilgilerini almak için kodları yazarken klavyeyi incitmek istemeyen bir müteşekkirlik söz konusu sanki.

Not: Bilgi yoksa, yoktur. Yok deyin, çekinmeyin:) Bu kısım yorumsuz…

Bu küçük bir analiz örneği. Başka başka hatalarla daha derin analizlerde görüşmek üzere.

Bol iyi niyetler…

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s